Monday 26 March 2012

feb:JANGAN MEMANDANG RENDAH

Jika direnung dan difikirkan tentang ungkapan ini, ia secara tidak langsung memberi suntikan semangat kepada kita bahawa apa jua yang kita impikan adalah bermula dari dalam diri kita. Sekiranya kita ingin berjaya, maka kitalah yang perlu berusaha untuk mencapai kejayaan tersebut. Jika sebaliknya pula yang berlaku, maka kita jua sebenarnya yang mencorakkan kehidupan kita ke arah itu. Pernahkah kita semua renungkan kembali sejarah kehidupan kita yang lampau? Jika kita fikirkan dengan menggunakan pemikiran yang waras, pasti akan terlihat kebenaran di sebalik ungkapan di atas. Di situ jua kita akan lihat kebenaran apa yang difirmankan Allah SWT bahawa kita yang harus berusaha untuk mengubah kehidupan kita, bukan orang lain. Hal ini sememangnya sudah dijelaskan oleh Allah SWT dalam firmannya yang bermaksud:
"Sesungguhnya Allah tidak akan mengubah nasib
sesuatu kaum (bangsa) melainkan kaum itu sendiri
mengubah nasibnya”
(Surah Ar-Ra’d,13:11)
Dan ingatlah bahawa Allah SWT itu Maha Adil, Maha Pengasih lagi Maha Penyayang. DIA pasti tidak akan mengecewakan hamba-hambaNya yang berusaha.
Oleh itu, saya merasakan kita semua perlu melakukan anjakan paradigma supaya kita semua sentiasa berusaha untuk mencapai kecemerlangan, kejayaan serta kebahagiaan di dunia dan di akhirat. Tetapi, ingatlah supaya jangan terlalu mengejar kecemerlangan dunia hingga mengabaikan usaha untuk mendapatkan kecemerlangan akhirat kerana kecemerlangan dunia hanyalah nikmat sementara, kecemerlangan akhirat itulah yang hakiki. Wallahu a’lam..

No comments:

Post a Comment