Monday 26 March 2012

feb

Rasulullah SAW merupakan rasul pilihan Allah SWT yang mempunyai keperibadian mulia dan akhlak yang luhur. Sewajarnya, acuan hidup Rasulullah SAW sebagai gambaran penampilan diri yang amat istimewa perlu sentiasa dicontohi oleh umat Islam. Secara fizikal, tingkah laku, sikap, tutur kata, pemikiran, emosi hingga keikhlasan hati dan keluhuran jiwa baginda terserlah sekaligus mencerminkan bentuk keperibadian yang nyata. Ia menyentuh dan membekas begitu mendalam pada ahli keluarga, sanak saudara dan para sahabat baginda.
Al-Quran menginformasikan bahawa Rasulullah SAW adalah teladan utama bagi umat manusia. "Sungguh ada pada diri Rasulullah SAW itu suri teladan baik bagi kamu sekalian iaitu bagi orang yang megharap rahmat Allah dan kedatangan hari kiamat dan yang banyak mengingati Allah"(Surah Al-Ahzab : 21).
Keteladanan Rasulullah SAW tidak hanya terbatas sejak baginda diangkat menjadi nabi dan rasul bahkan sejak baginda dilahirkan hingga wafat. Seluruh perjalanan hidup dan perjuangan baginda menjadi uswah hasanah dan teladan yang baik bagi umat manusia.
Bersempena dengan kedatangan hari yang sangat istimewa ini iaitu tanggal 12rabiul awal 1431H, marilah kita sama-sama berusaha menanamkan rasa kecintaan kita kepada rasul junjungan kita. Tidak ada yang lebih bermakna melainkan mendapat rahmat Allah dan syafaat Rasulullah..Marilah kita sama-sama menghidupkan sunnah Rasulullah, semoga dengan usaha yang sedikit ini mampu menambah rasa syukur dan sayang kita terhadap rasul pilihan Allah.
Sekian...

No comments:

Post a Comment