Sunday 10 June 2012

Kepentingan Magnesium

Tubuh memerlukan magnesium yang mencukupi untuk mengimbangi kalsium. Magnesium banyak terdapat dalam sel-sel tisu berbanding dengan plasma. Magnesium adalah salah satu galian yang digunakan oleh sel-sel tisu untuk membentuk tenaga.
Magnesium juga mengimbangi bentuk membran sel. Paras magnesium yang rendah mengakibatkan kalsium masuk ke dalam sel-sel  dan selaput sel akan mengecut. Otot di dalam tubuh badan akan mengecut dan bolh mengakibatkan antaranya serangan jantung dan serangan asma.
Sebagai contoh, peserta-peserta Program Latihan Khidmat Negara (PLKN) yang meninggal dunia samada kerana asma atau tidak mengalami stres yang tinggi keraa latihan yang mereka lakukan adalah intensif.  Stres menyebabkan magnesium digunakan dengan banyak untuk pembinaan tenaga. Kesemua peserta PLKN terdiri daripada remaja yang tidkak menyukai makanan bersayur dan suka makan makanan yang bergoreng, meminum kopi dan minuman bergas dan juga meminati makanan ringan.
Begitu juga dengan murid-murid sekolah yang terpaksa mengikuti latihan senaman intensif, lumba lari dan merentas desa. Sesetengah murid sememangnya mengalami sesak nafas, jantung berdenyut dengan kesakitan yang bukan disengajakan. Mereka ini sebenarnya adalah golongan yang kekurangan magnesium.
Magnesium juga diperlukan untuk membina kimia-kimia makmumat otak yang dikenali sebagai neurontransmitter. Vitamin A juga penting sebagai nutrien kepada kalenjar tiroid dan diperlukan bagi pembinaan hormon-hormon adrelina. Ia memastikan penyerapan kalsium dan garam galian, memudahkan asimilasi protin dan membantu sestem endoktrina. Manakala, vitamin D membentuk tulang dan gigi, menjaga paras kalsium yang sesuai dalam tubuh, membantu tubuh menghadapi stres dan diperlukan untuk pengeluaran insulin serta pelbagai jenis hormon lain.

No comments:

Post a Comment