Saturday 9 June 2012

Bangsa Palestin di Dunia

Palestin merupakan salah satu bangsa yang terdapat di dunia. Keseluruhan rakyat Palestin berjumlah 4.3 juta orang. Mereka beragama Islam dan berketurunan Arab. Bangsa Palestin merupakan satu bangsa yang agak mundur dari segi kemajuan negara mahupun kewangan. Ini kerana, sejak dari dahulu lagi mereka telah ditindas oleh salah satu bangsa yang paling berkuasa di dunia, iaitu bangsa Israel.
Konflik yang berlaku antara bangsa Israel dan Palestin memang tidak dapat dipertikaikan lagi kerana kedua-dua negara sememangnya telah lama saling bercakaran dan saling menyakiti antara satu dengan yang lain. Namun, pada kebanyakan masa, penduduk Palestin lah yang sentiasa menjadi korban keganasan Israel.
Keberanian Yahudi Israel bertindak tanpa ada rasa perkemanusiaan terhadap bangsa Palestin adalah kerana adanya kuasa besar yang melindungi malah menyokong kekejman yang mereka lakukan. Ketika sidang Pertubuhan Persidangan Islam (OIC) di Putrajaya pada Oktober 2003 yang lepas, Tun Dr. Mahathir Mohamad telah menegaskan bahawa bangsa Yahudi menguasai dunia menerusi proksi.
Kisah antara Palestin-Israel sepatutnya menjadi pengajaran terhadap kita bahawa yang kuat janganlah menindas yang lemah. Dan yang lemah juga janganlah terlalu bersikap mudah mengalah kerana dengan mengalah, mereka akan terus disakiti tanpa perikemanusiaan. Sebagai manusia yang berakal, kita seharusnya mempertahankan diri sendiri apabila disakiti. Namun bagi yang tidak mampu, kita hanya mampu berserah pada Yang Maha Berkuasa yang mampu memberi keadilan terhadap seluruh umatnya.

No comments:

Post a Comment